درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-02-08  |  2024-04-27  |  بروز شده در: 1403/02/08 - 08:01:4 FA | AR | PS | EN
تثبیت روابط امریکا چین با رویکرد «مثبت و سازنده» واشنگتن            صدور حکم بازداشت محمودخان اچکزی از سوی یک دادگاه پاکستان            خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا             اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند             تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان            سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان            پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس            خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد             مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد             آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان             با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم            افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان             دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل            آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان            وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است            






تاریخ نشر: 1392/9/17 - 08:15:39
تعداد بازدید: 1408
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

نظری در کتاب سیاه حقوق بشر در امریکا!
نظری در کتاب سیاه حقوق بشر در امریکا!

نویسنده: منیره غلامی توکلی:

رفتار پلیس امریکا با شهروندان کشوری که به اصطلاح مهد آزادی بیان، دموکراسی و حقوق بشر است! پرده از دروغگویی، خشونت طلبی، نژادپرستی دولتمردان و در بند بودن آزادی در ینگه دنیا برمی دارد. گویی مجسمه آزادی سمبل بیجان تمام ادعاهایی است که بر طبل توخالی (دفاع از حقوق بشر) میزنند. وظیفه پلیس در هر کشوری تأمین امنیت مردم جامعه و برقراری نظم کشور است. پلیس در افکار عمومی آحاد مردم در گستره‌ای به بزرگی افکار بین الملل نقش بازدارندگی از جرم و جنایت را دارد. این وظیفه پلیس در جامعه‌ای که دولتمردانش سال‌های طولانی است، نقش (دایه مهربان‌تر از مادر) را برای ملل دیگر بازی میکنند، باید پر رنگ‌تر باشد. اما تاریخچه رفتارهای خشن پلیس امریکا در مواجهه با مردم کشور خودش بخصوص زنان، نوجوانان و کودکان که اغلب هم سیاه پوست هستند، یادآور این ضرب المثل است که میگوید: (هر چه بگندد نمکش میزنند؛ وای به روزی که بگندد نمک.)‌

کتاب سیاه حقوق بشر در امریکا که بخش‌های زیادی از آن به تفنگچه کشی پلیس و کشته شدن زنان و کودکان اختصاص دارد؛ یادآور خوی کابوی‌های است که هنوز در سینماهای وسترن میتوانیم نمونه‌های بارز آن را ببینیم. کتاب حقوق بشر امریکایی در گستره‌ای به کوچکی ایالات متحده، سیاه‌تر از آن چیزی است که بخواهیم دهه‌ای را مورد نظر داشته باشیم. نگاه به حرکات غیر انسانی و زشت پلیس امریکا در یک سال گذشته مشتی بزرگ از خروار خروار چهره خشن اما بزک کرده پلیس آن کشور است؛

1_ کشته شدن (تریوان مارتین) نوجوان 17 ساله سیاه پوست امریکایی به دست پلیس. فردریکا ویلسون نماینده فلوریدا علناً اعلام کرد که تریوان به علت رنگ پوستش کشته شده است. پلیسی که این نوجوان را کشت با این توجیه که از خود به طور قانونی دفاع کرده است اندکی پس از بازداشت، آزاد شد.

2_ بازداشت کودکان مکتب ابتدایی (مورل پارک) و پرونده ‌های مشابه که در آن پلیس، کودکان را همچون بزرگسالان دستگیر میکند.

3_ سوء ظن بیشتر پلیس به دانش آموزان سیاه پوست و مهاجر و تعرض سایر دانش آموزان به این کودکان با توجه به رویکرد نژادپرستانه و اهمال کارانه پلیس در برخورد با خاطیان و در نتیجه دور ماندن دانش آموزان رنگین پوست و مهاجر از تحصیلات عالی.

4_ سوء استفاده جنسی از زندانیان زن در ایالاتی چون (آلاباما) توسط زندانبانان مرد و مورد توهین، آزار و تجاوز جنسی قرار دادن زنان به عنوان تفریح در این زندان‌ها.

5_ استفاده پلیس شیکاگو از شوک الکتریکی در مواجهه با زن بارداری در جوزای سال گذشته که منجر به روانه شدن وی به بیمارستان شد. خطای (رنت)، پارک کردن موتر در منطقه پارک ممنوع (والگرین) شیکاگو بود.

6_ اقدامات نژادپرستانه پلیس امریکا در توقف و بازرسی 700 هزار نفر به جرم مشکوک بودن که 87 درصد سیاه پوست یا مهاجر بوده اند.

7_ بدرفتاری با معترضان صلح جو. دولت امریکا دستور سرکوب هر گونه اعتراضات صلح آمیز را صادر کرده و با هیچ یک از مأموران پلیس که با معترضان بدرفتاری میکنند، برخورد نخواهد کرد.

8_ بدرفتاری زندانبانان با روحانی نابینای مصری - شیخ عمر عبدالرحمن - و اعدام یک زن معلول ذهنی - جورجیا - از عجیب ترین اقدامات پلیس امریکا علیه معلولان است.

9_ ضرب و شتم (تامیکا ویلیامز) دختر دانش آموزی که توسط مأمور پلیس به دیوار و انواری مکتب کوبیده شده بود. مأمور پلیس، جرم دختر را فحاشی عنوان کرد.

10_  مرگ مشکوک (آرون شوارتز) منتقد. سیاست‌های باراک اوباما، نمونه بارز نقض حقوق بشر و آزادی بیان در امریکاست.

11_ مرگ روزانه 18 امریکایی بر اثر تیراندازی در حومه شهر که نقش پلیس را در ایجاد امنیت کمرنگ میکند.

12_ در ما حوت سال گذشته پلیس امریکا 4 شهروند کالیفرنیایی را در منطقه خلیج سانفرانسیسکو کشت و دوم ماه حوت همان سال (کیمانی گری) یک نوجوان امریکایی به ضرب گلوله دو افسر لباس شخصی پلیس نیویورک در بروکلین، کشته شد.

و اکنون، کشته شدن (مریم کاری) زن 34 ساله و سیاه پوست امریکایی که در مقابل چشمان دختر یکساله اش با ضرب گلوله پلیس از پای در آمد. " کاری" کمک دستیار دندان پزشکی که بگفته اعضای خانواده اش بعد از به دنیا آمدن دخترش، دچار افسردگی بعد از زایمان شده و در هنگام مواجه با پلیس هیچ سلاح گرم یا سردی در دستش دیده نشده است. پنج شنبه - 11 سرطان- تلاش مادر 34 ساله و سیاه پوست دختر بچه‌ای یکساله برای فرار از دست مأموران پلیس و تعقیب و گریزی در خیابان‌های اطراف کاخ سفید و در دو کیلومتری کنگره امریکا تنها دلیلی شد تا سوء ظن پلیس به زن راننده چنان قوت گیرد و چنان ترس برهم خوردن امنیت کنگره بر مأموران مسلح مستولی شود که با شلیکی مرگبار نه تنها کودک یکساله بلکه ساعاتی پایتخت امریکا در وحشت و اضطراب فرو برود.

نزد افکار عمومی سایر کشورها، رخ دادن این اتفاق مرگبار، توسط پلیس امریکا با توجه به پیشینه سیاه و تلخ عملکرد مأموران ناتوان امریکایی در مواجهه با شرایط مثلا امنیتی!‌ عجیب نیست و محافل جهانی در شوک ناشی از این اقدام پلیس فرو نرفته اند! این حرکت غیر انسانی دستمایه‌ای قدرتمند را برای نقد و نکوهش رفتار و حقوق بشر امریکایی در اختیار جوامع و ملل قرار داده است که سال‌هاست برچسب توحش را از سوی دولتمردان این کشور بر پیشانی دارند. دستمایه‌ای که به مردم سایر کشورها اجازه میدهد در آیینه عبرت، آینده خود را در چهره اسفبار موقعیت امنیت اجتماعی مردم امریکا ببینند. وقتی دولتمردان امریکایی قصد دارند جامعه آنها را به زور و با حربه مبارزه با تروریسم و... شبیه به جامعه متمدن! خود کنند.

نزد مردم سایر کشورها بخصوص کشورهایی که مورد هجوم ارتش امریکا قرار گرفته اند، کشته شدن مادری بیمار پیش چشمان دختر یکساله اش چندان عجیب و دور از ذهن نیست، البته این رفتار‌ها بعضاً در افغانستان نیز توسط ارتش امریکا تکرار میشود، دنیا به چشم خود دیده اند، ارتش امریکا عروسی‌ها را در افغانستان و پاکستان بمباران کرده و کودکان بیگنا در حملات طیارات بیپیلوت آنان جان داده اند.

اما رفتار و گفتار ضد و نقیض خود پلیس محله استنفورد و به وجود آورندگان این اتفاق خونین، بسیار عجیب است. یک پلیس اذعان میکند (مریم کاری) هیچ سوء پیشینه ‌ای نداشته است و پلیس فدرال ایالات متحده ادعا میکند؛ محوطه تحت پوشش امنیتی قرار داشته و این یک حادثه اتفاقی نبوده و مظنون تلاش کرده بود از موانع متعدد اطراف ساختمان‌های حفاظت‌ شده عبور کند و مأموران برای متوقف کردن وی در حالی که هیچ اسلحه‌ای در دست نداشته است؛ شلیک مرگبار را انجام داده اند. حال سوال اینجاست که آیا پلیس فدرال امریکا نمی توانست به صورت دیگری موتر را متوقف کند؟ مأموران پلیس این کشور نمی دانند که با هدف قرار دادن تایر موتر میتوانند آن را از حرکت باز دارند؟ آیا یک زن در حالی که کودکی یکساله را همراه دارد میتواند عملیات خرابکاری انجام دهد؟ در مسافت دو کیلومتری کنگره، یک زن چگونه میتوانست برهم زننده امنیت نمایندگان مجلس باشد؟ چرا به زنی که هیچ خشونتی علیه پلیس انجام نداده است شلیک شده؟ آیا تمرد از فرمان پلیس برای پیاده شدن از خودرو، دلیل کافی برای کشتن یک فرد است؟ و آیاها و آیاهای دیگری که تا کنون از طرف پلیس امریکا به آنها پاسخ روشنی داده نشده است.

اما یک نکته در این اتفاق، بسیار بازر است؛ اینکه با رویه‌ای که پلیس فدرال امریکا در قبال مردم در پیش گرفته است، کم کم با اوج گرفتن اعتراضات مردمی و نگاه‌های سراسر بهت ملل دیگر، دیرزمانی نخواهد کشید که شیرازه کاخ سفید متزلزل گردد. به نظر میرسد روند رو به رشد این کشتار‌ها که نمونه کوچکی از اشتباهات ارتش همین کشور در دیگر کشورها، همچو افغانستان است، رفته رفته شرایط ایجاد یک تزلزل در ایالات متحده را فراهم کند؛ تزلزلی که مصداق این ضرب المثل است: (خود کرده را تدبیر نیست).

 

حادثه مرگبار مادر بیمار پیش چشمان فرزند خردسالش، درست هنگامی رخ داد که بن بست بودجه در کنگره امریکا و تعطیلی دولت واشنگتن به دنبال مخالفت جمهوریخواهان با تأمین بودجه لایحه خدمات درمانی باراک اوباما شرایط داخلی امریکا را بحرانی کرده و بر روابط خارجی او تأثیرات منفی گذاشته است. هزاران کارگر دولت فدرال قربانی تعطیلی دولت شده و به مرخصی‌های بدون حقوق فرستاده شده اند و از طرف دیگر، پرداخت حقوق کارمندانی که حضور آنها برای دولت ضروری است نیز تضمین نشده است و این دسته از کارگران مجبورند بدون دریافت حقوق همچنان کار کنند.

تمام افسران پلیس و صدها نفر دیگری که برای مهار این حادثه وارد عملیات شدند، جزء صدها هزار کارمندی هستند که مجبور شده اند در طول تعطیلی دولت واشنگتن، بدون دریافت حقوق کار کنند اینها نشانه‌های تزلزل دولتی است که حتی قدرت پرداخت حقوق پلیس خود را ندارد.

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/1392






*
*

*



نیز بخوانید

آینده تاریک یا روشن؛ در انتظار اقتصاد افغانستان


آیا امریکا جنگ اوکراین را به طرف جنگ جهانی سوم هدایت می‌کند؟


آیا امریکا خواستار حذف قطر از میانجیگری است؟


پرونده احیای برجام روی میز بایدن


آیا حمله اسرائیل به ایران؛ پایان ماجراجویی است؟


ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید


پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ترین انتخابات


معیارهای دوگانه امریکا؛ از حمایت اوکراین تا سکوت در غزه


رسانه‌های اسرائیلی از خیانت اردن به جهان اسلام شگفت زده شدند


نیویارک تایمز:ایران بطور مستقیم با امریکا درگیر نمی شود


کمبود نیروی جنگی در ناتو برای مقابله با روسیه


آیا روابط ترکیه و رژیم اسراییل متوقف شد؟


تغییر جغرافیای جنگ در خاورمیانه؛ آیا نتانیاهو موفق شد؟


جنگ خونین و ویرانگر غزه وارد ششمین ماه شد


توافقنامه ترامپ امریکا را مجبور به خروج از افغانستان کرد


وضعیت غزه نشانگر بربریت ذاتی سرمایه‌داری جهانی است


آیا واقعاٌ ترامپ مصمم به خروج از ناتو است؟


روسیه در موضع برتر قرار دارد، پوتین به کم قانع نیست


آیا اروپا آمادگی ریاست جمهوری مجدد ترامپ را دارد؟


دیدار های بلینکن با سران کشورهای عرب زمینه ساز صلح در غزه می شود؟


کشور های غربی برای اعمال تحریم بر ایران اختلاف دارند


چین، بدون روسیه مذاکرات صلح اوکراین را تحریم می‌کنیم


آمادگی روسیه برای جنگ با ناتو


آیا امریکا توان منزوی کردن حکومت طالبان را ندارد؟


ضرورت بازتعریف روابط ایران و پاکستان در دولت جدید





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه این کشور

تثبیت روابط امریکا چین با رویکرد «مثبت و سازنده» واشنگتن

صدور حکم بازداشت محمودخان اچکزی از سوی یک دادگاه پاکستان

خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا

اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند

تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان

سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان

پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس

خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد

مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد

آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان

با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل

آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان

وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است

پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد

سه کشور گروه هفت تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند

سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است

پیروزی پُر گول منچسترسیتی مقابل برایتون

در صورت مصادره دارایی‌ها؛ سطح روابط خود با واشنگتن را کاهش می دهیم

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به مردم افغانستان

تبدیل شدن افغانستان به گورستان امیدهای دختران

مسدود شدن شاهراه هرات - بادغیس از اثر سیلاب ها

هشدار از احتمال بارندگی‌های شدید و سیلاب در ۳۴ ولایت کشور


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.